TIEDOTE: Helsinki ilman natseja -mielenosoitus kokoontuu jo viidettä kertaa äärioikeistoa vastaan

Helsinki ilman natseja -mielenosoitus kokoontuu jälleen itsenäisyyspäivänä Helsingin keskustaan. Tänä vuonna viidettä kertaa järjestettävän tapahtuman takana toimii Helsinki ilman natseja -koalitio, johon kuuluvat A-ryhmä, Varisverkosto, Helsingin vasemmistonuoret, Maan ystävät ja Kurdistan -solidaarisuusverkosto.

Mielenosoitus on edellisinä vuosina kerännyt paikalle kahdestatuhannesta lähes kolmeentuhanteen osallistujaa, ja sille ovat osoittaneet tukensa useat eri kansalaisjärjestöt. Mielenosoituksella halutaan viedä tila Suomi Herää -tapahtumalta, jota järjestää uusnatsijärjestö Pohjoismainen Vastarintaliike (PVL) yhdessä muun ulkoparlamentaarisen äärioikeiston kanssa. PVL on aiemmin ollut mukana järjestämässä itsenäisyyspäivän 612-soihtumarssia, joka on koonnut Töölöön PVL:n aktiivien lisäksi muun muassa perussuomalaisia poliitikkoja, sekä ruotsalaisia ja saksalaisia uusnatseja.

Helsinki ilman natseja -mielenosoituksella halutaan myös puuttua korkeimman oikeuden kieltämän PVL:n toiminnan jatkumiseen. Korkeimman oikeuden langettamasta lopullisesta kieltopäätöksestä huolimatta PVL on pyrkinyt jatkamaan toimintaansa eri peitejärjestöjen nimissä. Viimeksi lokakuussa natsien annettiin järjestää Tampereella mielenosoitus, jossa esiteltiin PVL:n käyttämiä iskulauseita sekä vihreitä lippuja. Poliisi oli vain päivä aikaisemmin kaasuttanut Helsingissä Elokapinan rauhanomaisia mielenosoittajia.”

Jatkuva hampaaton suhtautuminen PVL:n toimintaan ja toisaalta ylimitoitettu reagointi fasismia vastustaviin tai muuten vasemmistolaisiksi miellettyihin sekä ympäristöliikkeen tapahtumiin kertoo paitsi poliisin kyvyttömyydestä, myös haluttomuudesta toimia äärioikeistoa vastaan. Tämä ei ole ongelma pelkästään Suomessa, vaan sama kaava on havaittavissa ympäri maailman”, sanoo Eino Mervola Helsinki ilman natseja -koalitiosta.

Helsinki ilman natseja -mielenosoitus on toistuvasti houkutellut reilusti enemmän osallistujia kuin äärioikeiston marssit. Vaikka äärioikeistolaiset tapahtumat ovat viime aikoina kuihtuneet, Helsinki ilman natseja -mielenosoituksella halutaan viestiä, ettei niille tule antaa vähääkään tilaa.

”Vaikka 612-marssi onkin tänä vuonna peruuntunut, on työsarkaa yhä jäljellä. Nyt jos koskaan meidän tulee näyttää, että Helsingin kaduilla ei ole tilaa kielletyn natsijärjestön mielenosoitukselle”, tapahtuman tiedottaja Eino Mervola jatkaa.

Järjestäjät pyytävät osallistujia tulemaan tapahtumaan vain terveinä, käyttämään kasvomaskeja, sekä huolehtimaan turvaväleistä ja käsihygieniasta mahdollisuuksien mukaan.Kokoontumisen kellonaika ja tarkempi paikka sekä kulkueen reitti ilmoitetaan tapahtuman Facebook-sivulla lähempänä tapahtumapäivää.