TIEDOTE: Helsinki ilman natseja -mielenosoitus jälleen 6.12.2022

Tulevana itsenäisyyspäivänä seitsemättä kertaa järjestettävä Helsinki ilman natseja -mielenosoitus on kerännyt vuodesta toiseen tuhansittain ihmisiä yhteen näyttämään ettei äärioikeisto ole tervetullut Helsinkiin. Tapahtuman järjestää Helsinki ilman natseja -koalitio, jossa ovat mukana A-ryhmä, Varisverkosto, Helsingin vasemmistonuoret, Pinkkimusta Helsinki ja Emilia-ryhmä.

”Kokoonnumme osoittamaan mieltä turvallisemman, vapaamman ja tasa-arvoisemman Helsingin ja maailman puolesta. Itse osallistun mielenosoitukseen, koska natsien ja muun äärioikeiston vastustaminen on mielestäni velvollisuus jokaiselle joka haluaa nähdä huomispäivän nykyistä yhdenvertaisempana ja turvallisempana. Olen iloinen siitä, että tapahtumamme on vakiinnuttanut paikkansa joulukuun pimeydessä”, kertoo tapahtuman tiedottaja Christian Karau.

Viime vuonna äärioikeiston yhteinen 612-soihtumarssi onnistuttiin blokkaamaan Töölössä ensimmäistä kertaa. Kulkueessa on marssinut yhdessä niin korkeimman oikeuden päätöksellä lakkautetun natsijärjestö Pohjoismaisen vastarintaliikkeen jäseniä, perussuomalaisia poliitikkoja, kuin ulkomailta matkustaneita uusnatseja.

Vaikka äärioikeiston tapahtumat ovatkin kuihtumaan päin, Helsinki ilman natseja -mielenosoituksella halutaan viedä niiltä vähäkin katutila pois ja viestiä sen sijaan yhteisöllisyyttä ja solidaarisuutta.

”Olemme vuodesta toiseen osoittaneet, että meitä on enemmän. Natsit tai muutkaan äärioikeistolaiset eivät ole tervetulleita valtaamaan katujamme yhtenäkään päivänä vuodessa”, Karau jatkaa.

Kokoontumisen kellonaika, ohjelma ja tarkempi paikka sekä kulkueen reitti ilmoitetaan tapahtuman somekanavilla lähempänä tapahtumapäivää.