TIEDOTE: Helsinki ilman natseja -mielenosoitus vastustaa äärioikeiston marsseja

Vapaa julkaistavaksi heti

Helsinki ilman natseja -mielenosoitus vastustaa itsenäisyyspäivänä Helsinkiin kokoontuvia äärioikeistolaisia Pohjoismaisen vastarintaliikkeen (PVL) ja 612-soihtukulkueen marsseja. PVL tunnetaan toistuvasta väkivallasta tapahtumiensa yhteydessä. Viime vuoden syyskuussa aktiivi Jesse Torniainen aiheutti potkullaan kuolettavat vammat järjestöä kritisoineelle ohikulkijalle PVL:n mielenosoituksessa. 612-kulkue on äärioikeiston yritys luoda yhtenäinen rintama, jossa esimerkiksi Suomen Sisun ja perussuomalaisten jäsenet marssivat yhdessä PVL:n uusnatsien kanssa.

“Pidämme ympäri maailman lisääntynyttä äärioikeistolaista ja fasistista liikehdintää huolestuttavana. Puolan äärioikeiston marssi maan itsenäisyyspäivänä keräsi vastikään kaduille lähes 60 000 osallistujaa. Suomessakin esimerkiksi Helsingin keskustassa useiden kuukausien ajan ihmisiä häiriköinyt rasistileiri, Perussuomalaisten yhä äärioikeistolaisempi politiikka sekä nyt itsenäisyyspäivänä soihtujen kanssa kadulle kokoontuvat äärioikeistolaiset kertovat karua kieltään ihmisvihamielisten arvojen normalisoitumisesta”, kommentoi Kaisa Liljanto Helsingin Vasemmistonuorista.

“Äärioikeisto ei mene pois vain toivomalla, että niin tapahtuu. Mikäli äärioikeiston marsseja ei vastusteta, ne tulevat vain kasvamaan.”, lisää A-ryhmän Antti Rautiainen.

Äärioikeiston liikkeiden vastustaminen kuuluu jokaiselle, joka arvostaa perusvapauksia, tasa-arvoa ja jakamatonta ihmisarvoa. Fasismi ja natsismi eivät ole mielipiteitä, vaan loukkaus ihmisyyttä vastaan. Antifasismi on valinta ihmisyyden puolesta. Järjestäjät kutsuvat kaikkia itsenäisyyspäivänä kaduille vastustamaan äärioikeistoa.

Järjestäjät ovat sitoutuneet mielenosoituksen väkivallattomuuteen ja toimivat tapahtuman turvallisuuden ja sujuvuuden edistämiseksi. Mielenosoitus on ilmoitettu poliisille.

Kokoontumisen kellonaika ja tarkempi paikka sekä kulkueen reitti ilmoitetaan Facebook-sivulla lähempänä tapahtumapäivää.

Yhteystiedot:

ilmannatseja@outlook.com